Čože je to, čoze? Rakovina...

13. července 2009 v 15:23 | Matej
Rakovina spoločnosti. Médiá. A nielen takzvaný bulvár, ktorý nás denno-denne ohlupuje informáciami o osobnom živote našich malých celebrít, novinkami o tom, kto si čo oblieka a kto čo pije. Ale naozaj nás ohlupuje? Niesme už dosť hlúpy, ked ho vôbec čítame? Veď bulvárne denníky patria medzi najpredávanejšie periodiká. Áno, viem, že bulvárna tlač existuje práve kôli takémuto druhu publicistiky. Čo ma na ňom teda toľko vytáča? A čo mi vadí na serióznej tlači pre "inteligentných"?


Tak teda začnem o bulvárnych médiách a o tom ako si vymýšľajú články. Niekedy dostane autor nápad, že napíše o niečom, čo sa stalo x rokov dozadu a podá to ako novinku. 2007 vs. 2009
Niekedy, a to je omnoho horšie, si celý článok kompletne vycucá z prsta. Príklad sa dá nájsť tu, prípadne tu. Takto vykonštruované články niesu v podstate ničím škodlivé, ale na druhej strane, sú vôbec niečím prínosné? Dalo by sa povedať, že prinášajú zábavu a vedia vyplniť čas. Mohli by to však robiť otvorene a pod každý takto vyfabrikovaný článok napísať, že sa jedná o fikciu.
Čo ma na tom vytáča je to, že je veľmi ťažké oddeliť zrno od plevelu. Prečítam si správu v novinách a rozmýšľam, či jej mám uveriť, alebo nie. Časom som sa naučil, že bulváru proste neverím. Teda nie, že by som nejaký taký denník čítaval, ale človek tam občas zablúdi.
Jednoduchý návod ako odlišovat pravdivé správy od vymyslených je nasledovný:
  • Ak článok znie neuveriteľne, tak mu neverte - je vymyslený
  • Správe bez uvedeného zdroja neradno veriť
  • Iný bulvárny plátok nieje zdroj; skúste pátrať ďalej a natrafíte na slepý koniec
  • Článok neobsahuje žiadne fakty, prípadne len minimum faktov
  • Autor sa hrá so slovami a používa výrazy ako "údajne", "neoverený", "hovädina"
Horeuvedené sa dá aplikovať aj na televíziu. Ak si myslíte, že napríklad hlavnému spravodajstvu televízie Markíza sa dá veriť, tak ste na omyle. Minule som tam videl príspevok o cestovnej kancelárii, ktorá ponúka lovenie somálskych pirátov. Tvárili sa seriózne...
A ešte aby som v rýchlosti zhrnul čo mi vlastne na takto vymyslených článkoch vadí: Ľudia im veria!

No a teraz v krátkosti k "serióznym" médiám. Dlhý čas som za také seriózne médium považoval sme.sk. Dodnes dôverujem ich obsahu a myslím si, že netrpia problémom spomínaným vyššie. Čo je na nich zlé je to, že ignorujú serióznu novinárčinu na úkor zárobku. Mám na mysli zverejňovanie každej blbosti, čo vydá tlačová agentúra. Blbosti v dvoch zmysloch. Jednak správy s nulovou informačnou hodnotou a na druhej strane vyslovené blbosti, ktoré vznikly zlým prekladom, preklepom, alebo bohvieako. Redaktori spomínaného sme sú zrejme zle platení a asi nemajú čas a chuť na to aby si článok čo i len prečítali. Veď načo, potom napíšu, že to je chyba agentúry (TASR,ČTK). Neraz sa takto na titulnej stránke sme(a verím, že aj iných médií) dali nájsť články, ktoré boli úplné blbosti, alebo obsahovali hrubé chyby - nie gramatické.
Ďalšou nemilou praktikou sú nadpisy alá Nový Čas(pozn.: synonymum bulváru na slovensku). Ako to funguje? Treba si prečítať inak zrejme nie natoľko pútavý článok, vybrať z neho tú najkontroverznejšiu či najzaujímavejšiu nepodstatnosť a hodiť ju do nadpisu. Verím, že sa s tým, tak ako ja, stretávate denne a netreba uvádzať príklady.

Čo z toho všetkého plynie? Nič. Médiá sa správajú a budú správať tak, ako to "trh" chce. Takže kým budeme národ hlupákov, tak najčítanejšie a najsledovanejšie médiá budu práve tie pre hlupákov. Nový Čas, Plus1deň, topky.sk, novinky.cz, markiza, joj, nova, ... a desiatky ďaľších.

Na záver ešte jedna lahôdka: Nový MacBook Wheel v tlačenom vydaní Plus1Deň. Ak by niekto nevedel, tak túto "správu" si vymysleli onion news - portál s neuveriteľným spravodajstvom, ktoré sa ani nesnaží byť uveriteľné a slúži na pobavenie.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama